داپلر عروق مغزی

داپلر عروق مغزی

داپلر عروق مغزی یک روش تصویربرداری پزشکی برای اندازه گیری سرعت خون در رگهای خونی مغز است. این اندازه گیری به اصطلاح فراجمجمه ای به وسیله ی اکوی موجهای فراصوت صورت میگرد. در این روش از تصویربرداری پزشکی امکان تحلیل طیف سیگنالهای آکوستیک وجود دارد. موجهای آکوستیکی که به دستگاه می رسند با روش acoustocerebrography دسته بندی می شوند و برای تشخیص آمبولی، استونیا و وازواسپم و انواع مشکلات دیگر استفاده می شود.  هم­چنین از این روش در تشخیص کم خونی داسی شکل، بیماری های ایسکمیک عروق مغزی، خونریزی زیر عنکبوتیه و … به کار می رود.

تجهیزات مورد استفاده در این روش معمولا قابل حمل هستند و برای حمل و نقل در بیمارستان یا مطب پزشک مناسب اند. همچنین در مطالعه  ی افراد سالم نیز میشود از این دستگاه استفاده کرد. معمولا از نتایج تست این دستگاه به طور مشترک با نتایج MRI، MRA، carotid duplex ultrasound و CT scan تحلیل می شوند. همچنین نتایج تست­های این دستگاه در علوم اعصاب شناختی قابل استفاده است.

دو روش برای انجام پروسه ی این تست وجود دارد. روش اول تصویربرداری B-mode است که نتایج آن به صورت تصویر دو بعدی از جمجمه، مغز و عروق خونی به وسیله  ی پروب آلتراسوند ارائه می شود.  با انتخاب یک رگ مورد نظر، سرعت خون آن توسط پروب دیگری اندازه گیری و برحسب زمان رسم می شود.در روش دوم ثبت داده تنها از پروب دوم برای اندازه گیری سرعت خون رگ استفاده می شود و تجربیات پزشک در پیدا کردن رگ دخیل است. دستگاه های داپلر حال حاضر معمولا هر دو روش را دارا می باشند.

لطفا برای گفتگو یک بخش را انتخاب نمایید:

ارتباط با کارشناسان فروش